Mopedisti i motociklisti - upozorenje

Foto: Ilustracija

Dolaskom ljepšeg vremena, povećao se broj mopeda i motocikala na cestama Brodsko-posavske. Policija podsjeća vozače mopeda i motocikala na dosljedno poštivanje prometnih propisa. 

Tko smije upravljati mopedom?
“AM” KATEGORIJA – mopedi, radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 kubičnih cm ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora ne prelazi 4 kW i na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 50 km/h.
Ima pravo upravljati osoba koja ima: navršenih minimalno 15 godina, vozačku dozvolu “AM” kategorije. 

Tko smije upravljati motociklom?
“A 1” KATEGORIJA - motocikli sa ili bez bočne prikolice, radnog obujma motora do 125 kubičnih cm i snage motora do 11 kW (oko 15 KS) i motorna vozila na tri kotača čija snaga nije veća od 15 kW.
Ima pravo upravljati osoba koja ima: navršenih minimalno 16 godina, vozačku dozvolu “A 1” kategorije. 
„A 2” KATEGORIJA - motocikli sa ili bez bočne prikolice, čija snaga ne prelazi 35 kW.
Ima pravo upravljati osoba koja ima: navršenih minimalno 18 godina, vozačku dozvolu “A 2” kategorije. 
“A” KATEGORIJA – motocikli sa ili bez bočne prikolice i motorna vozila na tri kotača čija snaga je veća od 15 kW.
Motociklima sa ili bez bočne prikolice ima pravo upravljati osoba koja ima: navršenih minimalno 20 do 24 godine, vozačku dozvolu “A” kategorije. 

Motornim vozilima na tri kotača čija snaga je veća od 15 kW ima pravo upravljati osoba koja ima: navršenih minimalno 21 godinu, vozačku dozvolu “A” kategorije. 
„A“ kategorija - potrebna minimalna dob od 20 godina.
Ukoliko vozač nema položenu „A2“ kategoriju, potrebna je minimalna dob od 24 godine. Pravo na upravljanje vozilom „A“ kategorije s navršenih 20 godina, može steći vozač koji ima vozačku dozvolu za upravljanje vozilom „A2“ kategorije najmanje dvije godine.

Stradavanje vozača mopeda i motocikala 
Krajem 2013. evidentirano je 4382 mopeda i motocikala, što je 7,84 % od ukupnog broja vozila na području Policijske uprave brodsko-posavske. Tijekom prošle godine, vozači mopeda i motocikala sudjelovali su u ukupno 60 nesreća, što je 10 nesreća ili 14,29 % manje u odnosu na prethodnu godinu.
U tri (3) prometne nesreće, poginule su četiri (4) osobe i to tri (3) vozača motocikla i jedan (1) vozač mopeda, što je za tri (3) osobe ili 300 % više u odnosu na godinu prije kada je u jednoj (1) prometnoj nesreći poginula jedna (1) osoba i to vozač motocikla. U nesrećama u kojima su tijekom 2013. godine sudjelovali mopedi i motocikli ozlijeđeno je 42 osobe, što je 21 osobu ili za 33,38 % manje ozlijeđenih u odnosu na godinu prije.

U niti jednoj nesreći s poginulim osobama od ukupno tri (3) prometne nesreće s poginulim vozačima mopeda i motocikala ili njihovim putnicima, nisu prijavljeni kao počinitelji vozači mopeda ili motocikla. Isto tako niti u jednoj prometnoj nesreći s poginulim osobama u kojima su smrtno stradali vozači bicikla te pješaci nisu prijavljeni kao počinitelji te kategorije sudionika, već netko drugi. 
Od ukupno četiri (4) poginula vozača i putnika mopeda i motocikla zaštitnu kacigu koristila su dva (2) sudionika, dok dva (2) nisu koristila zaštitnu kacigu. 
Broj poginulih vozača mopeda i motocikala, kao i njihovih putnika nije razmjeran udjelu tih vozila u ukupnom broju vozila (7,84 % udio je mopeda i motocikala u ukupnom broju vozila, dok je udio poginulih vozača mopeda i motocikala te njihovih putnika u ukupnom broju poginulih četiri puta veći, odnosno 26,67 %).
Tijekom 2013. godine, policijski službenici su sankcionirali 177 prekršaja nenošenja zaštitne kacige na mopedu ili motociklu.

Najčešći uzroci prometnih nesreća 
Najčešći uzrok prometnih nesreća i teških posljedica u kojima sudjeluju vozači mopeda i motocikla su: neprilagođene brzine, nekorištenje zaštitne kacige, te situacije u kojima im drugi vozači oduzimaju prednost prolaska. 

Najčešće greške i prekršaji motociklista i mopedista
Motociklisti i mopedisti često precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, podcjenjuju ili zbog neiskustva ne prepoznaju opasnosti u prometu, ne koriste uopće zaštitne kacige ili koriste one koje nisu homologirane ili koriste nepričvršćenu kacigu, kreću se neprilagođenom ili nedopuštenom brzinom, kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila (nogostupi, pješačke zone), obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera, upravljaju neregistriranim i vozilima kojima je isteklo važenje prometne dozvole, upravljaju prije stjecanja prava na upravljanje, odnosno bez položenog odgovarajućeg vozačkog ispita, upravljaju vozilom pod utjecajem alkohola, uklanjaju blokade na mopedima, stvaraju preveliku buku.

Najčešće greške i prekršaji vozača ostalih vozila koje ugrožavaju vozače mopeda i motocikala
Ne provjeravaju „mrtvi kut“, skreću i prestrojavaju se bez uključenog pokazivača smjera, oduzimaju prednost prolaska na raskrižju, neoprezno otvaraju vrata dok se nalaze u zaustavljenoj koloni. 

Savjeti i upozorenja vozačima mopeda i motocikala
Policija apelira na vozače mopeda i motocikala, te njihove putnike, na savjesno i odgovorno ponašanje u prometu, poštivanje odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Ova kategorija sudionika u prometu za vrijeme vožnje na cesti obvezna je na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu, no policija preporučuje i korištenje u što većoj mjeri i zaštitne opreme koja nije propisana kao obvezna.
Slijedom navedenog jasno je, da vozači mopeda i motocikala ne bi trebali olako shvaćati opasnosti u prometu, moraju shvatiti da su ta vozila, kao i sva druga, potencijalno opće opasna sredstva. Samo što su posljedice prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači mopeda i motocikala u pravilu teže ozljede ili smrtne posljedice.

Policijski službenici će tijekom 2014. godine, pojačano nadzirati vozače mopeda i motocikala, što je jedan od prioriteta. Osim nadzora vozača mopeda i motocikala u redovitom nadzoru prometa, provodit će se i posebne akcije pod nazivom „Nadzor mopedista i motociklista“ usmjerene na smanjenje nesreća i činjenja prekršaja te skupine sudionika u prometu.
 



Stranica